Hopp til hovedinnhold

Klassisk hatha yoga

Swami Sivananda (1887-1963) var en indisk lege som utviklet et helhetlig yogasystem basert på den opprinnelige indiske yogafilosofien. Målet er å utvikle best mulig fysisk og mental helse. Yogasystemet er tidløst og passer også for moderne yogier.

5 prinsipper for yoga av Swami Sivananda

1) Korrekt trening: Trening som helbreder og styrker kroppen uten bivirkninger, altså uten at vi samtidig bryter kroppen ned. Sivananda anbefalte asan (fysiske yogastillinger)

2) Korrekt pust: Vi får mer energi av å puste skikkelig. Vi øker også lungekapasiteten slik at kroppen kan absorbere mer oksygen

3) Skikkelig kosthold: Mat er noe som blir akseptert av kroppen, helbreder kroppen, gir den næring og som passer med sammensetningen i kroppen (vi har ulike kropper og derfor ulike behov). Mat er alt som blir absorbert gjennom de 5 sansene. Det som er medisin for noen kan være gift for andre. Riktig kosthold er det som ikke gir bivirkninger.

4) Skikkelig hvile: – vi gir sansene hvile. Ofte når vi skal slappe av flytter vi bare oppmerksomheten fra en (stressende) aktivitet til en annen, for eksempel at vi ser på TV for å slappe av. Skikkelig avslapping kan være en powernap eller yoga nidra/ yogic sleep

5) Positiv tenking og meditasjon: Å tenke positivt og å meditere er med på å aktivere det parasympatiske nervesystemet, kroppen er roligere. Mye negative tanker øker stressnivået i kroppen og minsker effekten av andre positive tiltak vi gjør. Når vi sitter og mediterer/ konsentrerer oss forsøker vi å «trekke sansene innover», ikke la sansene være aktive. Når sansene er aktive er også sinnet vårt aktivt.