Hopp til hovedinnhold

Etiske retningslinjer for leverandører

Studentsamskipnaden i Stavanger etiske retningslinjer for leverandører skal sikre at våre leverandører dekker grunnleggende krav til menneske- og arbeidsrettigheter, klima og miljø, antikorrupsjon og dyrevelferd.

1. Introduksjon

Varer som leveres til Studentsamskipnaden i Stavanger skal være fremstilt under forhold som er forenlige med kravene angitt i dette dokumentet. De etiske retningslinjer for leverandører bygger på internasjonale rammeverk og konvensjoner om grunnleggende prinsipper og rettigheter i arbeidslivet, og andre tilsvarende føringer for miljø og klima, antikorrupsjon og dyrevelferd inkludert: Verdenserklæringen om menneskerettigheter, ILO-konvensjoner, FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP, 2011) og FNs Bærekraftsmål.

Studentsamskipnaden i Stavanger er fra 1. juli 2022 omfattet av Åpenhetsloven og kravene om at vi utfører aktsomhetsvurderinger i våre leverandørkjeder og redegjør for disse offentlig, i tråd med OECDs modell for aktsomhetsvurderinger og FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter.

2. Våre forventninger og krav til leverandører

Leverandøren plikter å følge våre etiske retningslinjer og overholde nasjonal lovgivning i landene de har virksomhet i, og hvor produksjon forekommer, samt opptre i tråd med internasjonalt anerkjente konvensjoner. Der konvensjoner, lover og reguleringer omhandler samme tema, skal den strengeste standarden gjelde. Dette gjelder også tilfeller der våre etiske retningslinjer er i konflikt med nasjonal lovgivning. Våre etiske retningslinjer for leverandører angir minimum-, ikke maksimumskrav. Dersom leverandøren bruker underleverandører for å oppfylle kontrakten, er leverandøren ansvarlig for å videreføre kravene i leverandørkjeden.

Vi forventer at våre leverandører jobber fokusert og systematisk for å etterleve våre etiske retningslinjer, som dekker grunnleggende krav til menneske- og arbeidsrettigheter, klima og miljø, antikorrupsjon og dyrevelferd.

Våre leverandører skal:

2.1 Tvangsarbeid (ILOs kjernekonvensjoner 29 og 105)

2.2 Fagorganisering og kollektive forhandlinger (ILOs kjernekonvensjoner 87,98, 135 og 154)

2.3 Barnearbeid (ILOs kjernekonvensjoner 138,182 og 79, ILO anbefaling nr. 146 og FNs konvensjon om barns rettigheter)

2.4 Diskriminering (ILOs kjernekonvensjoner 100 og 111 og FNs Kvinnediskriminerings-konvensjon)

2.5 Brutal behandling (Menneskerettighetserklæringen/UDHR)

2.6 Lønn (ILO konvensjon nr. 131)

2.7 Arbeidstid og hvile (ILO konvensjon nr. 1 og 14)

2.8 Helse, miljø og sikkerhet (ILO konvensjon nr. 155 og anbefaling nr. 164)

2.9 Regulære ansettelser

2.10 Marginaliserte befolkningsgrupper

2.11 Miljø og klima

2.12 Dyrevelferd

2.13 Korrupsjon og andre økonomiske misligheter

3. Implementering og brudd på etiske retningslinjer

Leverandørens implementering av Etiske Retningslinjer skal dokumenteres gjennom en av følgende: egenerklæringsskjema, oppfølgingsmøter, revisjonsrapporter eller inspeksjoner av arbeidsforhold.

Dersom leverandøren identifiserer avvik eller brudd på kravene i de etiske retningslinjer skal leverandøren rapportere dette til Studentsamskipnaden i Stavanger uten ugrunnet opphold. Ved avvik plikter leverandøren å rette bruddene innen den tidsfrist satt av Studentsamskipnaden i Stavanger. Rettelsene skal dokumenteres skriftlig og på den måten Studentsamskipnaden i Stavanger definerer. Vesentlig mislighold av kontraktsforpliktelsene kan påberopes av Studentsamskipnaden i Stavanger som grunnlag for heving av kontrakten selv om leverandøren retter forholdene. Alvorlige og/eller vedvarende brudd på Retningslinjene ansees som vesentlig mislighold. Dersom brudd skjer i leverandørkjeden kan Studentsamskipnaden i Stavanger kreve at leverandøren skifter ut underleverandør(er).