Hopp til hovedinnhold
TilbakeTilbake
TilbakeTilbake

Forskerfrokost: Lesing i høyere utdanning (EN)

NB: Dette eventet er ikke i regi av SiSNB: Dette eventet er ikke i regi av SiSPåmeldingKontakt arrangør

Hvordan velger studenter i den digitale tidsalderen å lese?

Lesing er en grunnleggende del av hverdagen for de fleste studenter i høyere utdanning. Likevel har vi overraskende lite forskningsbasert kunnskap om hva som faktisk skjer når studenter leser akademiske tekster.

I en hverdag der stadig flere tekster blir tilgjengelige på nett, og digitale teknologier utvikles kontinuerlig, hvordan velger studentene å lese og håndtere pensumlitteraturen sin?

Dette foredraget gir innsikt i et pågående PhD-prosjekt som utforsker studenters daglige leseaktiviteter i dybden.

PhD-kandidat ved Nasjonalt lesesenter, Marte Pupe Støyva, deler sine erfaringer fra et kvalitativt orientert forskningsprosjekt som resulterte i store mengder videodata. Deltakerne i prosjektet var en liten gruppe masterstudenter som ble fulgt gjennom ett akademisk semester, hvor deres faktiske lesesituasjoner ble observert i detalj.

Pupe Støyva vil dykke ned i spørsmål som:

Har mediet en betydning når studenter leser for akademiske formål – og i så fall, hvorfor?
Hva gjør studenter for å overkomme utfordringer i lesingen?
Og hvordan kan et kroppslig perspektiv bidra til vår forståelse av lesing?
Språk: engelsk.

Arrangementet er gratis og frokost vil bli servert.

Meld deg på!


In English:

Researcher breakfast: Reading in Higher Education (EN)

How do students in the digital era choose to read?

Reading is a fundamental part of everyday life for most students in higher education. Yet, we have surprisingly little research-based knowledge on what goes on when students read for academic purposes.

In an everyday life where more and more texts are made available online and digital technologies are continuously developed, how do students choose to read and handle their required reading?

This talk will offer an insight into an ongoing PhD-project that explores students everyday reading activities in depth.

PhD-candidate at the Norwegian Reading Centre Marte Pupe Støyva shares her experiences with conducting a qualitatively oriented research project that resulted in large amounts of video-data. The participants in the project were a small group of master’s students that was followed through one academic term, and their real-life reading sessions were observed in detail.

Pupe Støyva will dive into question such as:

Does the medium make a difference when students read for academic purposes, and if so, why?
What do students do to overcome challenges when they read?
And how can an embodied view contribute to our understanding of reading?

Language: English.

The event is free and breakfast will be served.

Sign up!