Hopp til hovedinnhold
SiS

Dører 19:30
Konsertstart 20:00

Indisk klassisk musikk med instrumenter som man ikke ofte hører sammen: Sarod fra Nord-India og Ghatam fra Sør-India. Her møtes to tradisjoner på en unik måte. Somnath, som spiller Ghatham blir hentet fra India for disse konsertene, fordi det er det eneste stedet i verden man finner Ghatam-spillere på høyt nok nivå til å akkompagnere Sudeshna.

Sudeshna er bosatt i Oslo og har lært av verdens største sarodmaestro, legendariske Ustad Amjad Ali Khan. I 2003 inviterte det franske kulturdepartementet henne til Frankrike og tilbød henne en ti års kontrakt. Hun bodde i Marseilles hvor hun holdt konserter og workshops i inn- og utland, deltok i innspillinger og kulturelle begivenheter. Siden 2013 har hun bodd i Norge hvor hun foreleser for masterstudenter ved Norges Musikkhøgskole og har spilt på Kongsbergfestivalen, Mandaljazz, Melafestivalen, Motvind, Dype Åndedrag, Cosmopolite, Riksscenen, Kafé Hærverk, Global Oslo og mange flere.

Somnath spiller på Grammy-nominerte albumet Om Namah Narayana i 2010. Han har spilt på prestisjetunge festivaler i India og har turnert i store deler av verden. Han har jobbet for den bengalske filmindustrien med legendariske filmregissører som Rituparno Ghosh m.fl.

Klassisk indisk musikk hører vi om allerede i de eldste hinduistiske skriftene og har sine røtter i meditasjonsmusikk. Melodiene (ragaer) sies å påvirke forskjellige deler av kroppen og sinnet. Klassisk indisk musikk har et av de mest komplekse og komplette musikksystemer i verden. Lik vestlig klassisk musikk blir oktaven delt i tolv halvnoter og syv basale noter, men i klassisk indisk musikk er ikke notene temperert slik de er i vestlig klassisk musikk. I tilegg omfatter den mikrotonalitet i et system der oktaven deles i 22 deler, og ulike avanserte polyrytmikse mønstre.